معامله ۱۲۰ کیلوگرم شمش طلا در اولین جلسه حراج مرکز مبادله ایران در سال ۱۴۰۴ چرا نرخ یورو امروز در مرکز مبادله ارز ایران افزایش داشت؟ (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) نان با طعم قهوه | نانوای فریبکار در مشهد به تعزیرات معرفی شد بررسی قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) | رشد قیمت‌ها بررسی قیمت بازار خودرو‌های داخلی (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) | بازار خودرو در انتظار نتیجه مذاکرات شرایط فروش ۵ محصول سایپا از روز دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۴ اعلام شد + جدول و مشخصات خودرو آخرین آمار نرخ بیکاری در کشور اعلام شد (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) | پایین‌ترین نرخ بیکاری متعلق به کدام استان است؟ الگوی جدید مصرف آب ابلاغ شد | هر نفر در شبانه‌روز مجاز به مصرف چه میزان آب است؟ جلسه شورای عالی مسکن با دستورکار بررسی بسته ساماندهی بازار اجاره مسکن، فردا (۲۴ فروردین ۱۴۰۴) برگزار می‌شود نگاه بازار سهام به مذاکرات عمان | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) تعداد داوطلبان کنکور سراسری از مرز یک میلیون نفر گذشت معدن‌کاران، بی‌جان در معدن | لزوم بازگشت گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران در مناقصات «آمایش سرزمین»؛ سند تشریفاتی اقتصاد ایران در صورت رفع کامل تحریم‌ها چگونه خواهد بود؟ | صاحبان صنایع خراسان رضوی پاسخ می‌دهند افت قیمت طلا در مشهد در آستانه مذاکرات مسقط (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) | ریزش ۲.۵ میلیونی قیمت سکه رشد ۲.۵ برابری نرخ گمرک ارز کالا‌های اساسی قیمت امروز ارز، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) | دلار و طلا ریزش کرد مردم جرئت سرمایه‌گذاری در بازار مسکن را ندارند | بازار‌های ریسک‌پذیر، جذاب‌تر از بازار مسکن ظرفیت‌های بخش معدن در خراسان رضوی برای تحقق شعار امسال | معدن، گنج پنهان سرمایه‌گذاری مشهد میزبان دو رویداد اقتصادی بین‌المللی تا ۳۸ روز دیگر | آغاز طرح ارزیابی عملکرد استانداری از ابتدای تیرماه ۱۴۰۴ توزیع مرغ بالاتر از ۹۰ هزار تومان گران‌فروشی است اولین عرضه‌اولیه سال ۱۴۰۴ با نماد «وپایا» دوشنبه، ۲۵ فروردین، وارد بورس می‌شود + جزئیات قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) | موز کیلویی ۷۰ هزار تومان قیمت ارز‌های دیجیتال در بازار امروز (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) | جنگ تعرفه‌ای آمریکا و چین بیت‌کوین را صعودی کرد قیمت طلای جهانی در بازار امروز (شنبه، ۲۳ فروردین ۱۴۰۴) اعلام شد | اوج گرفتن قیمت طلای جهانی خروج قطار سریع‌السیر مشهد تهران از ایستگاه کمبود اعتبار | تعیین تکلیف طرح به شورای ملی اقتصادی رسید رشد بار مصرفی شبکه برق کشور به ۸ درصد رسید انتقاد شدید کارگران به تثبیت حق مسکن ۹۰۰ هزار تومانی آیا خانوار‌هایی که یارانه نمی‌گیرند، می­‌توانند کالابرگ الکترونیکی دریافت کنند؟ | پاسخ به سوالات پرتکرار درخصوص کالابرگ
سرخط خبرها

خروج قطار سریع‌السیر مشهد تهران از ایستگاه کمبود اعتبار | تعیین تکلیف طرح به شورای ملی اقتصادی رسید

  • کد خبر: ۳۲۶۰۴۴
  • ۲۳ فروردين ۱۴۰۴ - ۰۸:۴۶
خروج قطار سریع‌السیر مشهد تهران از ایستگاه کمبود اعتبار | تعیین تکلیف طرح به شورای ملی اقتصادی رسید
در جریان برگزاری یکصدوبیست‌ونهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مقرر شد تا یک هیئت ویژه استانداری خراسان رضوی، مصوبه قطعی شورای عالی اقتصادی کشور را درخصوص پروژه قطار سریع‌السیر دریافت کند تا بر این اساس، همه اعتبارات عمرانی بر پیشبرد بخشی از این پروژه متمرکز شود که در داخل استان خراسان رضوی واقع شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، یکصدوبیست‌ونهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با دو دستورکار «بررسی آخرین وضعیت قطار برقی و سریع‌السیر مشهد به تهران» و «ایجاد هنرستان‌های جامع جوار کارگاهی در شهرک‌های صنعتی استان»، صبح امروز (شنبه، ۲۳ فروردین ۱۴۰۴) با حضور غلامحسین مظفری استاندار خراسان رضوی، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، محسن زنگنه رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی، سیدهادی شریعت‌یار معاون دادستان استان، محمدرضا توکلی‌زاده رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی و جمعی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی، نمایندگان سازمان‌های دولتی و مدیران بخش خصوصی برگزار شد.

پایان کسری بودجه در پروژه قطار برقی مشهد تهران

بی حرفِ پیش، مهم‌ترین دستورکار جلسه امروز همین بررسی وضعیت قطار برقی مشهد به تهران بود. این پروژه که از سال ۱۳۵۴ آغاز شد، بخشی از آن که در مسیر قم به گرمسار قرار گرفته تاکنون ۱۰۰ درصد تکمیل شده، اما آن بخش از این مسیر ریلی که به طول ۳۳ کیلومتر در خراسان رضوی قرار گرفته است، تا الان فقط ۱۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مدت‌هاست متوقف شده است. حالا در این جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان دو پیشنهاد برای گره‌گشایی از این پروژه داشت؛ اولاً اینکه شورای اقتصاد کشور به‌صورت مستقیم برای اجرای این پروژه مصوبه رسمی و لازم‌الاجرا صادر کند و دوم اینکه همه اعتبارات تکمیل طرح به آن بخشی از مسیر اختصاص پیدا کند که در خراسان رضوی واقع شده است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در تشریح جزئیات این موضوع بیان کرد: براساس این طرح که با سرمایه اولیه ۱۱.۵ میلیارد یوآن از طرف شرکت چینی آغاز شد، قرار بود در مدت ۴ سال دو زیرساخت موازی ریلی در حوزه بار و مسافر ایجاد شود که در بخش مسافربری، حداکثر سرعت قطار به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، زمان سفر را به شش ساعت کاهش می‌دهد و هر رام قطار آن در سرفاصله‌های ۱۰ دقیقه‌ای به ایستگاه می‌رسند. در بخش باربری هم حداکثر سرعت قطار به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و ظرفیت جابجایی سالیانه ۱۰ میلیون تن بار را دارد.

وی گفت: پیش‌بینی کارشناسی این است که این خط ریلی سالیانه ۱.۶۵ میلیون مسافر و ۶.۷۹ میلیون تن بار را جابجا کند که خیلی خوب است، اما طبق برآورد سال ۱۴۰۱، هزینه لازم برای اجرای این پروژه به بیش از ۲۱ میلیارد یورو رسیده و هر ماه که به زمان تأخیر این پروژه افزوده می‌شود، سرجمع هزینه‌های آن نیز بیش و بیش‌تر می‌شود.

زنگنه رئیس مجمع نمایندگان استان نیز با گلایه از اینکه روند تکمیل مطالعات این پروژه به‌کندی جلو می‌رود، تصریح کرد: هزینه برآوردی این پروژه در بودجه ۱۴۰۴ به حدود ۷۴۰ میلیارد تومان رسیده، اما وقتی که به‌دقت به موضوع رسیدگی می‌کنیم، می‌بینیم شرکت واسط بدون اینکه حتی شورای عالی اقتصاد مصوبه رسمی داشته باشد، اینها رفته‌اند تفاهمنامه امضا کرده‌اند و علاوه بر این، با اینکه سرمایه اولیه واریز شده، اما حتی هنوز مطالعات این پروژه به سرانجام نرسیده است.

پس از کش‌وقوس‌های فراوان، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان هردو پیشنهاد دبیرخانه را تصویب کرد تا بر این اساس، استانداری مکلف شود تا با تشکیل هیئتی از نمایندگان دستگاه‌های مرتبط، موضوع را از شورای عالی اقتصاد کشور پیگیری کند. هدف کسب یک مصوبه لازم‌الاجرا برای وزارت راه و شهرسازی خواهد بود تا بر این اساس، همه اعتبارات عمرانی موجود در این حوزه بر بخش استانی پروژه متمرکز شود.

پایان زیان ۱۲ هزار میلیارد تومانی ترانزیت استان

شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان پیش از آن‌که وارد دستورکار‌های اصلی نخستین جلسه خود در سال ۱۴۰۴ شود، به بررسی و جمع‌بندی آخرین دستاورد جلسه قبلی خود در سال گذشته پرداخت؛ همان مصوبه‌ای که براساس آن مقرر شد تا آزمایشگاه تخصصی معاینه فنی تانکر‌های گازکش به‌شکل متمرکز در خراسان رضوی هم ایجاد شود تا تانکر‌ها مجبور نباشند براساس شرایط نادرست فعلی، برای هربار معاینه فنی پیش از سوخت‌کشی به تهران بروند.

براساس گزارش دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، امروزه در کل کشور حدود ۱۴ هزار کامیون نیم‌یدک گازکش وجود دارد که بیش از ۴۱۲۵ دستگاه از این شمار در منطقه شرق کشور و به‌ویژه خراسان رضوی سرویس‌دهی می‌کنند. این سرویس‌دهی چطور است؟ همین که تانکر‌ها از مبادی پالایشگاهی کشور و به‌خصوص از بندرعباس، اصفهان و بندر امام خمینی (ره)، محموله‌های سوخت را به همسایگان شرقی انتقال می‌دهند و در این مسیر عمدتاً از خراسان رضوی می‌گذرند.

با این حال، اگرچه شبکه بزرگی از تانکر‌های کشور در محور‌های مواصلاتی خراسان رضوی درحال تردد هستند، اما از آن‌جا که فقط سه آزمایشگاه معاینه فنی برای این تانکر‌ها در کشور وجود دارد، ناوگان سوخت‌بر خراسان رضوی ناچار است تا پیش از آغاز هر مسیر، برای کسب مجوز تردد به تهران مراجعه کند.

علی‌اکبر لبافی دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در این‌باره اظهار کرد: روزانه ۱۵ دستگاه تانکر سوخت‌بر برای گذراندن آزمون معاینه فنی پیش از سفر از مشهد عازم تهران می‌شوند که همین ترافیک سنگین ترددها، خسارت روزانه معادل با ۱۵۰ میلیون تومان به شرکت‌های حمل‌ونقل و ترانزیت تحمیل می‌کند. در مجموع و با صرف‌نظر از مصارف یارانه‌ای، شرکت‌های ترانزیت استان ماهانه هزار میلیارد تومان در این حوزه متضرر می‌شوند و علاوه بر این، سالانه حدود ۵ میلیون لیتر گازوئیل هم فقط به همین دلیل هدر می‌رود.

هر شهرک صنعتی، یک هنرستان فنی‌و حرفه‌ای

دومین دستورکار نشست امروز، ایجاد هنرستان‌های جامع جوار کارگاهی در شهرک‌های صنعتی استان بود. براساس گزارش دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان، هیئت وزیران در نشست اخیر خود به ۱۵ دستگاه اجرایی تکلیف کرده تا در راستای اجرای برنامه هفتم توسعه و تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه تولید و صنعت، در هر شهرک صنعتی در کشور حداقل پنج هنرستان جوار صنعت را ایجاد کند تا بستری برای تحصیل و تمرین همزمان هنرجویان باشد.

فیروز ابراهیمی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در جریان رسیدگی به این طرح اظهار کرد: امروزه حدود ۵۰ شهرک صنعتی در کل استان وجود دارد که بدون شک، هرکدام نیاز به حداقل یک هنرستان جوارصنعت هستند. همین الان بسیاری از بچه‌هایی که از این مراکز علمی و هنرستان‌ها در داخل شهر فارغ‌التحصیل می‌شوند، به دلیل اینکه تجربه و مهارت عملی در حوزه صنعت ندارند، نمی‌توانند عامل مؤثری برای مدیر اقتصادی و کارآفرین ما باشد که خط تولید آن با کارگر جدید احیا خواهد شد. مسئله هنرستان‌های جوار صنعت یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است که اگر به شهرک‌های صنعتی انتقال پیدا کند، تأثیر آن چندبرابر خواهد بود.

عقیل مختاری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز با بیان اینکه فعالیت مؤثر هنرستان‌ها و سازوکار آموزش عملی باعث شده تا آمار اشتغالزایی استان در سال ۱۴۰۳ با ثبت رکورد ۳۸ درصد در رتبه نخست کشور باشد، خاطرنشان کرد: در حوزه نرخ مشارکت اقتصادی هم امروزه در رتبه دوم کشور هستیم که آمار درخشانی است، اما متأسفانه در حوزه ایجاد فرصت‌های شغلی ناقص هم در رتبه ۱۱ کشور هستیم که باید موردتوجه قرار بگیرد و اصلاح شود.

از آن‌جا که یکی از اصلی‌ترین دستگاه‌های مخاطب این مصوبه هیئت وزیران، دستگاه تعلیم و تربیت و نظام آموزش و پرورش است، مصطفی اسدی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم در جریان رسیدگی به این طرح گفت: امروزه بیش از ۲۰ هنرستان فعال جوارصنعت در استان وجود دارد که طبق برنامه هفتم توسعه، این شمار باید به ۵۶ هنرستان برسد تا چشم‌انداز وزارت آموزش و پرورش در دوره دوم متوسطه محقق شود. در این رابطه اعتبارات کافی از طریق مولدسازی اموال دولتی جذب شده و همین الان با مشارکت مجمع خیران، بسیاری از این پروژه‌ها کلنگ‌زنی شده است.

در انتهای بررسی این پیشنهاد، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مصوب کرد تا علاوه بر ایجاد هنرستان‌های جوار صنعت در شهرک‌های صنعتی استان به میزان حداقل ۵ هنرستان در هر شهرک، ظرفیت نیمه‌کاره پروژه‌های نیمه‌تمام سازمان فنی و حرفه‌ای هم در این حوزه فعالسازی شود. چگونه؟ اینکه همه مراکز نیمه‌تمام در برخی شهرک‌ها همچون کاویان، کلات و زبرخان به آموزش و پرورش واگذار شود تا با مشارکت مجمع خیران استان، تغییر کاربری داده شوند و از دل آنها، هنرستان‌های مولد و فعال جوارصنعت بیرون بیاید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->